Rękojmia czy gwarancja – co wybrać?

 Na pewno niejednokrotnie zdarzyła się państwu sytuacja, w której zmuszeni byli państwo do wymiany lub oddania do naprawy towaru, który był zepsuty lub uszkodził się podczas użytkowania. W takim wypadku, jako konsumenci, na początku powinniśmy sprawdzić czy nie posiadamy prawa do reklamacji z tytułu rękojmi albo gwarancji. Co to takiego? Wyjaśnimy w dzisiejszym wpisie.

Rękojmia czy gwarancja - co wybrać?
Rękojmia czy gwarancja - co wybrać?

Reklamacja

Reklamacja to nic innego jak prawo konsumenta do podważenia określonej przez producenta zgodności zakupionego przedmiotu z opisem, bądź usługi ze stanem faktycznym. Prawo do reklamacji powstaje w przypadku wykrycia wady rzeczy. Podstawą reklamacji może być: RĘKOJMIA albo GWARANCJA.

Rękojmia

Termin rękojmi reguluje art. 556 kodeksu cywilnego. rękojmia to nic innego jak tryb dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy, w związku z ujawnieniem wady fizycznej lub prawnej zakupionego towaru. rękojmia to ustawowe prawo każdego konsumenta i obowiązuje bez wyjątku każdego sprzedawcę. okres obowiązywania rękojmi to 2 lata (lub 5 lat w przypadku nieruchomości). przy sprzedaży towaru używanego sprzedawca jest odpowiedzialny za wady przez co najmniej rok od wydania towaru.

Gwarancja

Gwarancja natomiast jest dobrowolna i może zostać udzielona przez tzw. gwaranta. gwarantem może być sam sprzedawca, producent czy dystrybutor sprzętu. okres obowiązywania gwarancji, w przeciwieństwie do rękojmi, nie jest ustalony przez przepisy i zależny jest tylko i wyłącznie od woli gwaranta. aktualnie, długi okres gwarancji stanowi swego rodzaju chwyt marketingowy, gdzie niektóre konsorcja stosują okres gwarancji aż na okres 7 lat. co do zasady, okres gwarancji wynosi 2 lata i z takim okresem możemy spotkać się najczęściej.

Adwokat Porady Prawne

Czy sprzedawca może odrzucić reklamację?

Pamiętajmy, iż sprzedawca musi przyjąć reklamacje od konsumenta, nawet jeżeli uważa, że jest oczywiście bezzasadna. Po przyjęciu reklamacji, sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych do ustosunkowania się co do wniesionej reklamacji, gdzie ma prawo do podjęcia decyzji o odmowie jej akceptacji.

Adwokat Porady Prawne 

Adwokat Małgorzata Durlej- Piotrowska oferuję kompleksowe usługi prawne w Warszawie. Jeśli potrzebujesz profesjonalnych porad prawnych, jestem do Twojej dyspozycji. Moje doświadczenie i wiedza pozwala mi na skuteczne rozwiązywanie problemów prawnych moich Klientów. Skontaktuj się ze mną już dziś, a przygotuję dla Ciebie indywidualną ofertę i pomogę rozwiązać Twój problem prawny.